Nama-Nama Mu Ya Allah


Malaikat cintaku

Posted on Monday 21 January 2013 by isoc.usmkle | 0 comments
Labels:



Bismillah..

Oh, kelihatan meriah pelajar-pelajar second year berbincang tugasan mempromosi akhlak Rasulullah saw, di Kake Walk, di group group whats app, juga di pinggir-pinggir bilik. Ada juga yang sedang cakap telefon, call mama okay- sila husnudzhon dengan kawan-kawan kita walaupun mereka jelita-jelita dan kacak-kacak belaka.

Cuaca semakin sejuk nampaknya, walaupun sudah tiada status update dari para pelajar USM-KLE yang sering merasa sejuk seperti sedang belajar di Moscow walaupun suhu 12 degree sebenarnya. Tak apa, bak kata pepatah English, without dream, there’ll be no reality.

Back to serious business, -muka ketat ~..~- Kita sebenarnya dah menghampiri hari kelahiran Rasul kita, Nabi Muhammad saw.  Menyelusuri kisah Rasulullah yang sangat mencintai kita, dan sentiasa mengingati kita hinggalah ke saat Baginda menghembuskan nafas baginda yang terakhir, hati saya jadi sebak sendiri.

Oit! 'emotionally unstable' pulak! Tegur seorang kawan.

Biarlah, Nabi kita menangis mengingatkan kita, berdarah-darah sebab kita. Kita menangis sikit takut orang cakap kita ‘poyo’.

Masa kita lalu kat titian sirat, Nabi tahu kita takut, Nabi kcakap kat Malaikat Malik, palingkanlah wajahmu daripada ummatku, nanti mereka takut.

Bila kita tergantung kat tengah-tengah, Nabi pergi tarik tangan kita.

Oh, sila malu dengan diri sendiri ya. Sila malu.

-kedengaran suara team PBL 7 ,sedang berarak bilik ke bilik, untuk tanya siapa yang nak dikejut Subuh esok. Aiwah.

Kita mungkin tidak mampu menanggung apa yang Rasulullah rasa, tak mampu tahan pemulauan, tak mampu tahan ketakutan bila ada cobaan membunuh kita, tak mampu pergi tengah-tengah marruti galli, cakap pasal Islam and then kena baling batu pastu berdarah dahi, lalu darah mengalir masuk ke dalam kasut dan berkocak-kocak dalam kasut kita tu. Kita tak mampu.

Jadi kita doalah, semoga amalan dan usaha kecil yang kita buat ni, Allah redha dan boleh buat Rasulullah senyum tengok kita kat akhirat nanti. Semoga amalan ini, dapat melahirkan rasa cinta yang sangat kuat, supaya kita ada semangat untuk berubah kearah yang lebih baik. Semoga amalan ini, dapat bagi kita rasa sedikit susahnya Rasulullah dahulu.

Ada seorang sahabat pernah berpesan,

Seumpama di dalam semak samun, ada sekuntum bunga yang mekar,
Seperti itulah, di dalam hinanya kita dan banyaknya dosa kita pada Allah, ada satu amalan kita yang sangat Allah suka.
Amalan yang kita tidak tahu yang mana, Allah saja tahu.

Kerana akan datang, suatu masa yang pasti, bila kita akan mati, menghadap ilahi, mungkin esok, mungkin kejap nanti, mungkin malam ni tidur pagi esok tak bangun lagi, 

Allah akan tanya apa yang sudah kita buat untuk Dia?

Cuba bayangkan, apa kita nak jawab masa tu?

Kita cari Rasulullah, bantulah aku Ya Rasulullah, aku ummatmu..

Sedangkan dahulu, aku hanya sibuk, dengan duniaku..



Oh, hari ini kita perlu serius. 

Tempe Pakai Patiala.



0 comments:

Post a Comment