Nama-Nama Mu Ya Allah


SOLAT HAJAT UNTUK LAHAD DATU

Posted on Thursday 21 March 2013 by isoc.usmkle | 0 comments






     Seperti yang kita semua sedia maklum, Sabah ataupun secara specifiknya, kawasan Lahad Datu sedang mengalami keadaan yang kucar kacir sejak 1 March lalu. Ini bermakna sudah hampir tiga minggu kawasan Lahad Datu bergolak. Saya tidak mahu bercerita tentang mengapa perkara ini berlaku di sana kerana masih belum ada sumber yang sahih u7ntuk menceritakan apa yang sebenarnya berlaku di sana. Apa yang saya mahu kongsikan di sini adalah, kami pelajar USMKLE IMP telah menganjurkan program Solat Hajat untuk Lahad Datu pada 14 March ( Khamis) lepas di surau Az-Zumar. Solat Hajat ini diadakan pada waktu anatara maghrib dan isya serta dihadiri juga oleh pelajar koleh berdekatan iaitu pelajar JN Medical Collage.

     Seperti mana yang diriwayatkan oleh Rasulullah dalam satu hadis, 

“An-Nu’man bin Basyir berkata, Nabi SAW. Bersabda, ‘Anda akan melihat kaum mukminin dalam kasih sayang dan cinta-mencintai, pergaulan mereka bagaikan satu badan, jika satu anggotanya sakit, maka menjalarlah kepada lain-lain anggota lainnya sehingga badannya terasa panas dan tidak dapat tidur.” (Dikeluarkan oleh Bukhari : (78) kitab “Tatakrama”, (27) bab: “Kasih sayang kepada Manusia dan Binatang”).

Hadits di atas menggambarkan hubungan sesama kaum muslimin yang begitu erat menurut Islam. Hubungan antara mereka dalam hal kasih sayang, cinta, dan pergaulan diibaratkan hubungan antara anggota badan, yang saling memerlukan, merasakan, dan tidak dapat dipisahkan. Jika salah satu anggota badan tersebut sakit, anggota badan lainnya ikut merasakan sakit.

Dalam hadits lain dinyatakan bahwa hubungan antara seorang mukmin dengan mukmin lainnya bagaikan sebuah bangunan yang saling melengkapi. Bangunan tidak akan berdiri kukuh kalau salah satu komponennya tidak ada ataupun rosak. Hal itu menggambarkan betapa kukuhnya hubungan antara sesama umat Islam.

Inilah salah satu kelebihan yang seharusnya dimiliki oleh kaum mukmin dalam berhubungan antara sesam kaum mukminin. Sifat egois atau mementingkan diri sendiri sangat ditentang dalam Islam. Sebaliknya Islam mengkehendaki umatnya untuk bersatu dan saling membantu karena persaudaraan seiman lebih erat daripada persaudaraan sedarah. Itulah yang menjadi tunjang kekuatan kaum muslimin, setiap muslim merasakan penderitaan saudaranya dan menghulurkan tangannya untuk membantu sebelum diminta yang bukan atas dasar “take and give” tetapi berdasarkan Illahi.

Oleh itu, marilah kita bersama mendoakan agar pergolakan ini akan segera selesai dan berakhir dengan baik. Moga Allah membantu mereka yang berada di pihak yang benar dan berjihad untuk mempertahankan yang haq. Insya Allah.




0 comments:

Post a Comment